onsdag 12. november 2014

Foto med fem fargekontraster

Her er det et bilde med mange forskjellige fargekontraster, og jeg tenkte å nevne fem av dem.

Egenkontrast: Dette er kontrasten mellom de enkelte fargene. I bildet jeg har valgt er egenkontrastene gul, oransj og blå. 
Kvalitetskontrast: Kvalitetskontrast viser kvaliteten på fargene. Om den er på sitt klareste, eller om den blir svakere. Dette vises i bildet mitt ved at det blåe blir mørkere og mørkere, og går nesten over til svart nederst i bildet. Dette vises også i den gul/oransje ringen. 
Kvantitetskontrast: Kontrasten skal vise hvordan du lager best harmoni i forhold til mengde av farge du har i bilde. I bildet jeg valgte er det mindre oransj enn blå, for å skape en harmoni. 
Kald/varm kontrast: Gul, oransj og rød er varme farger, mens blå og grønn er kalde farger. I bildet mitt er det varme mot kalde farger, siden jeg har oransj og blå mot hverandre. 
Komplimentærkontrast: Komplimentærfarger er de fargene som er ovenfor hverandre i fargesirkelen. I bilde mitt er det blå og oransj som er komplimentærfarger.

Bildekilde: http://staging.digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2013/06/cc-07.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar