onsdag 22. oktober 2014

Svart/hvitt portrettbilder

Under denne oppgaven skulle vi fokusere på lyssetting og lyskilder. I faget prosjekt til fordypning skulle vi ta to bilder. På det ene bildet skulle vi bruke en lyskilde, og på det andre skulle vi bruke to. Bildene skulle gjøres om til svart/hvitt.
Vi begynte med å lage tre grovskisser og en finskisse til hvert bilde. I denne oppgaven skulle vi være kreative og bruke lyset på riktig måte. Jeg brukte lang tid på å komme opp med ideer til hvem jeg ville ta bilde av, og hvordan jeg ville de skulle se ut. Da jeg visste hvordan jeg ville ha det, måtte jeg finne meg modeller og sette opp lyskildene. Jeg bestemte meg for å bruke lysstudioet på begge bildene mine.
På det bildet med en lyskildene brukte jeg Betina som modell. Hun skulle representere en som sminker seg. Jeg brukte lyskilden på høyre side, så det kommer rett på ansiktet hennes.


På det andre bildet, som skulle ha to lyskilder, brukte jeg Hannah og Carl som modeller. De skulle representere to personer som har diskutert/kranglet. Derfor har Hannah mascara som renner nedover kinnene, mens hun ser redd og lei seg ut, mens Carl ser sur og aggresiv ut. Her kommer det en lyskilde fra begge sider som lyser opp ansiktet til dem begge.


Jeg er veldig fornøyd med ideene jeg kom opp med og hvordan det ble. Noe jeg kunne endret på er å gjort bildet av Betina (1 lyskilde) litt lysere. Dette kunne jeg ha fikset på i photoshop. På bildet av Hannah og Carl (2 lyskilder) burde jeg prøvd å midtstille det litt bedre, så det ikke er så mye opprom bak Hannah, siden det ikke er noe opprom bak Carl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar